Miksi ei oo olemassa turvaväliä kaupassa jonottamisessa. Ärsytti taas abc:n kassalla, ku  niskan takana seiso mies puhumassa emännällesä, että "otetaanko jotain välipalaa otetaan salmiakkia, minä otin salmiakkia, käytsä ota jotain salmiakkia, entä suolasta, meinaatsä syödä ihan ruokaaki täällä?" Sitte tuli siihen semmonen soma n. pari vuotias tyttö, jolle tämä mies alako puhumaan, että "no mooooiii, heräsitsä? haluisitsa välipalaa. mees kato mihin äiti meni, äitin kans valitaan sulle välipalaa, saat sitte karkkiaki, mutta tämä on salmiakkia, et sä tykkää salmiakista. haluutsa laittaa hihnalle tän salmiakkipussin!" Katteellisena ja hivenen ärsyyntyneenä ajattelin, että jos minä alakasin vastaamaan sille miehelle: "otetaan vaan välipalasalmiakkia, minä otin jäätelöä, en minä nyt käy ota salmiakkia, minä hain jo jäätelöä. en heränny, oon heränny jo aamulla. äiti on kotona. niin en minä hirveästi salamiakista tykkää. haluan laittaa nämä hihnalle, en sinun salmiakkipussia!" 

Tai sitte oisin voinu kääntyä kintereilläni ja huutaa sille miehelle, että ota nyt ainaki metri taaksepäin, ei tartte niskaan lässyttää. Sitä paitsi, jos se tyvär seisoo siinä vieressä, se on luultavasti heränny. Mutta piättelin kielenkannikoitani ja lattoin ostokseni tiskille. Hymmyilin myyjälle, samalla ku ärsysin sitä, että oon aina siinä jonossa, jossa tarkistettaan kolomen vuojen lotot. Maksoin ostokset ja kuuntelin, ku se mies ohjeisti sitä lasta laittamaan hihnalle sen pussin. Sitte kuulu taas jottai käsittämätöntä lässytystä, jonka päätteeksi kuulu sen tytön nimi: Lumi. Sillon teki mieli kääntyä sanomaan, että Lumi on koiran nimi. 

Silloin se valkeni minulle, Minä ite oon se naiseuentonttu. Kamalan kärttysä akka, jonka elämäntehtävä on kuin onkin äristä kassalla, jupista maitohyllyllä ja olla ihan jumalattoman katteellinen ja sietämätön ämmä. Miksei sitä voi olla kuuntelematta toisia  (.. voisin jos ne oisi vähintään metrin minun niskatukasta kauempana.). 

Minun persieeni kaventaminen on tyssännyt... se on alakanu laajenemmaan. Miten se voi olla mahollista, ku Joulun ei pitäny minnuun vaikuttaa, vaan vaikuttaa se sittenkin pahahenki. Pakkaset (lue laiskuus) vei minut autolla töihin, ja tavote on jo muutaman päivän jääny vajjaaksi. tännään 10 000 on tullu täyteen. 

Ennustin varsin toverille lapsia sormuksella ja langalla... sitte itelle. Toveri sai 4 ja minä en mittää. Sormuski pottuilee minulle.